Biodizel iz Slavonskog Broda
Postrojenje za proizvodnju biodizela iz recikliranog jestivog ulja, slavonsko-brodskog inovatora Ivana Jakobovića, izaziva sve veću pozornost i u BiH.
Pogonsko gorivo
Nakon Srpca, brodsko izaslanstvo je krajem prošlog tjedna u Tuzli prisustvovalo puštanju u rad pilot-projekta proizvodnje biodizela koji će, među ostalim, služiti kao pogonsko gorivo za autobuse Gradskog i prigradskog saobraćajnog preduzeća (GIPS).
U nazočnosti više bosanskohercegovačkih dužnosnika, postrojenje je svečano pušteno u rad u pogonima Tvornice kolača “Gusto Sapore”, zadužene za nabavu korištenog jestivog ulja koje će biti prerađeno u biodizel.
– Planiramo mjesečno proizvoditi 72.000 litara biodizela, čime bi se emisija ugljičnog dioksida smanjila za 155 tona – rekao je Edin Zahirović, projekt menadžer iz tuzlanskog Centra za razvoj i podršku. U Centru ističu da su u tijeku pregovori s vlasnicima restorana, bolnica te tvornica keksa i čipsa o otkupu korištenog jestivog ulja, a biodizel iz Jakobovićeva postrojenja bit će deset posto jeftiniji od običnog dizela.
Vrijednost projekta
U tuzlanskom autobusnom poduzeću kažu da će udio biodizela u pogonu autobusa na početku biti zastupljen s tri posto, a u budućnosti planiraju povećati broj autobusa koji će koristiti gorivo za 20 posto.
– Tako ćemo biti u skladu s europskim ekološkim standardima – napominjuu u GIPS-u.
– Očito su u BiH prepoznali vrijednost projekta pa su i u Sarajevu i Orašju zainteresirani za postrojenje – rekao je Jakobović.
Rafinerija biodizela za samo 7000 eura
Slavonci bi, uz investiciju od oko 7000 eura, za koju godinu mogli imati svoje male rafinerije za proizvodnju biodizela. Prvo manje postrojenje za proizvodnju biodizela napravio je Ivan Jakobović vlasnik Strojobravarske radionice iz Donje Bebrine.
Koncepcija
Svoj uradak, ogledni primjerak postrojenja za proizvodnju biodizela kapaciteta 200 litara s kojim je za 24 sata moguće proizvesti oko 4000 litara biodizela, Jakobović je zajedno sa svojim partnerima predstavio na tek završenom “Sajmu obrtništva, poduzetništva i poljoprivrede Slavonski Brod 2006.” Postrojenje, kao i prva količina proizvedenog biodizela, pobudilo je veliko zanimanje posjetitelja, posebno poljoprivrednika koji bi uskoro sami mogli proizvoditi pogonsko gorivo za svoju poljoprivrednu mehanizaciju.
“U svijetu postoje različita postrojenja za proizvodnju biodizela, ali mi smo ovo koncipirali za Slavoniju, što znači da svaki proizvođač koji određenu površinu posije uljanom repicom ili nekom drugom uljaricom sam sebi može proizvesti potrebno pogonsko gorivo”, rekao je Ante Benčević, strateški partner koji u projekt ulaže svoj kapital zarađen u Njemačkoj. Benčević nam je govorio i o iskustvima u korištenju biodizela na Zapadu jer ondje već postoje benzinske postaje na kojima se može točiti ta vrsta goriva. Tako je na primjer vozio Golfa TDI novije generacije na čisti biodizel, ne osjetivši nikakvu razliku u odnosu na fosilno gorivo, a uz to emisija štetnih plinova je neznatna. Dizelsko gorivo je gorivo budućnosti, usto je i ekološki čisto, a moguće ga je proizvesti na svakome mjestu. Znatno je jeftinije i prema riječima Ivana Jakobovića litra biodizela iz njegova postrojenja stajat će oko 3 kune.
Prototip
Budući da je sve još u fazi prototipa, za oko mjesec dana će u Donjoj Bebrini biti pripremljena prva promocija slavonskog postrojenja za proizvodnju biodizela u domaćoj radinosti uz prezentaciju rada dizelskog motora, a tko bude htio dizel, moći će ga i popiti jer je gorivo neškodljivo što je zorno pokazao Jakobović “strušivši” decilitar goriva. To je samo još jedan primjer kako struka i znanje idu ispred politike jer Vlada još nije donijela pravnu regulativu u svezi s proizvodnjom tog ekološki prihvatljivog goriva, osim što je prihvatila naputak EU da do 2010. godine u ukupnoj prodaji dizelskog goriva bude 5 posto biodizela. (Poslovni.hr)